lunes, 19 de enero de 2015

Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE)

Durant els dos mesos i mig que portàvem de classes al màster, ja havíem sentit a parlar dels Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE) –a en Jordi Adell en una entrevista i a na Gemma, que ja ens havia avançat que hauríem de fer aquesta entrada per a aquesta nova assignatura- però, almenys en el meu cas, no havíem arribat a saber ben bé en què consistien. Ara sabem que els PLE no són un material sinó -com diu na Linda Castañeda al seu vídeo on explica de forma molt clara en què consisteixen els PLE- una idea que ens ajuda a entendre com aprenem les persones fent servir eficientment les tecnologies que tenim a disposició. A priori pot semblar que es tracta d’un concepte poc útil, però na Castañeda aclareix –i crec que tots, en fer-ho, ens haurem assabentat d’això- que fer evident el nostre PLE ens ajudarà a poder enriquir-lo i gestionar-lo millor. 

La veritat és que m’ha sorprès mirar-me el meu PLE després d’acabar-ho de dissenyar i veure que té “tantes” branques. Jo pensava que em sortiria un PLE menys complet –partint de que jo sóc més de paper i bolígraf-. Està clar que el màster ha ajudat a que el meu PLE hagi augmentat considerablement de volum –de fet, amb aquesta entrada he pogut incorporar una eina nova al meu PLE, el Bubbl.us-, tot i que hi ha eines que no sé si continuaré emprant de manera habitual; però bé, ja les conec, conec les seves possibilitats i sempre puc recórrer a elles. 


Eina emprada: Bubbl.us


Al meu PLE es veu que tenc una mancança important a la part de “compartir”–hauria de vigilar el Karma, com diu en Jordi Adell al següent vídeo-. Això és així perquè el meu paper a les xarxes socials és més d’espectadora; mai m’havia plantejat que el fet que jo compartís alguna cosa servís de res, pogués ser útil per altres persones –clar, si els meus contactes de Facebook no compartissin res, jo no arribaria a accedir a bona part dels articles que llegeixo...-. Potser a partir d’aquesta reflexió desenvolupi una nova nova visió (valgui la redundància) –recordem que l’entada anterior portava com a títol precisament aquest sintagma nominal, “Una nova visió”-.


   


M’agradava la idea de fer un PLE com el que apareix al punt 3 del capítol 1 del llibre Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red de Linda Castañeda i Jordi Adell, en el que les diferents parts apareixen connectades les unes amb les altres -a l’estil model TPACK, que vàrem comentar a una entrada anterior-, però a la vegada –quina tonteria- m’atreia la idea de fer servir el Bubbl.us per primera vegada. Un capritx com qualsevol altre.



No hay comentarios:

Publicar un comentario